Odroczone płatności

Kup dzisiaj, zapłać za kilka tygodni. Czy odroczone płatności przyjmą się na polskim rynku?

Segment e-commerce gwałtownie rośnie z roku na rok, a wraz z nim popularność systemów płatności online. Obecnie już większość z nas nie wyobraża sobie zakupów w sieci bez korzystania z wygodnych rozwiązań bramek płatniczych. Tymczasem na rynku pojawia się nowe rozwiązanie, które zmieni nasze podejście do zakupów online. Jest nim system płatności odroczonych, dostępny już w Polsce.

Na pewno byliście kiedyś w podobnej sytuacji: siedzisz przed ekranem komputera i zastanawiasz się nad kupnem butów. Do zatwierdzenia koszyka dzieli Cię jedno kliknięcie. Pojawia się jednak dość istotny problem – nie masz pewności co do odpowiedniego rozmiaru. Najlepiej więc byłoby zamówić trzy pary w różnej rozmiarówce, przymierzyć i wybrać tą właściwą. Niestety, wiąże się to z zamrożeniem dość sporej sumy na Twoim koncie, a koniec miesiąca tuż tuż i bułki same się nie kupią. Do tej pory wynik podobnej sytuacji był zazwyczaj następujący: albo porzucasz koszyk, obiecując sobie, że po wypłacie, albo zamawiasz jedną parę, ale z ogromnymi wątpliwościami.

Zalety dla klientów

Kupujesz, zamawiasz i nic nie płacisz w danym momencie… brzmi trochę nierealnie? Jednak to już nie sen. Właśnie na takim modelu zakupowym opierają się płatności odroczone (ang. deffered payments), które pozwalają na większą elastyczność konsumenta przy wyborze produktów do koszyka. W rzeczywistości aż 52% ludzi, którzy porzucają koszyk zakupowy w e-sklepach, twierdzi, że bezpośredni kontakt z produktem skłoniłby ich do zakupu. Zamawiając na normalnych zasadach dostawy, tylko bez dokonywania płatności od razu, będziesz mógł sprawdzić, czy dany produkt Ci w pełni odpowiada. Czas na zapłatę należności jest wydłużony, zatem daje Ci możliwość zrezygnowania z produktu i dokonania zwrotu przed upłynięciem terminu płatności.

Korzyści dla e-sklepu

Wiemy już o zaletach odroczonych płatności dla klienta, ale jakie korzyści przynosi ten system dla e-sklepu? Usługa Kup teraz, zapłać później to rozwiązanie w pełni przyjazne użytkownikowi (ang. user friendly), odpowiadające na potrzeby konsumenckie, ale również mające na uwadze dobro sprzedającego. Gwarantuje bowiem podniesienie wartości koszyka zakupowego poprzez wyeliminowanie bariery finansowej (trzy pary butów to zazwyczaj już kwota ponad 500 zł). Również proces zwrotu towaru bez zaangażowania własnych pieniędzy wydaje się dla klienta mniej uciążliwy, przez co może zmniejszyć się automatycznie ilość porzuconych koszyków. Dzięki zastosowaniu tej metody płatności sklep będzie mógł dotrzeć do nowej grupy odbiorców, przez co nastąpi wzrost konwersji oraz sprzedaży jego asortymentu. Oczywiście, sklep nie odczuje fizycznie skutków odroczonych płatności w swoim portfelu, gdyż na jego koncie środki pojawią się od razu po złożeniu zamówienia przez klienta. Ryzyko finansowe ponosi jedynie pośrednik, czyli usługodawca, przez którego dokonywana jest płatność odroczona.

U jednego z naszych klientów z branży odzieżowej jesteśmy właśnie w trakcie wdrażania chyba najbardziej popularnego w ostatnich miesiącach systemu płatności odroczonych, jakim jest Twisto. – mówi Karol Kowalik, Project Manager w Media4U. Twisto to czeski fintech, wspierany przez  ING Bank Śląski i działający na rynku polskim od września 2018 r. Mimo, że to nie pierwszy taki system uruchomiony w Polsce (wcześniej PayPo czy PayU Płacę Później), stało się o nim najgłośniej ze względu na najprostszą ścieżkę zakupową. Dla 58% konsumentów robiących zakupy w Internecie problematycznym staje się wypełnianie dodatkowych formularzy. W Twisto klient nie musi dokonywać żadnej rejestracji (zero loginów, haseł do zapamiętania czy podawania wrażliwych danych) – płatność wymaga od niego jedynie kliknięcia. Według przedstawicieli banku wiarygodność klienta weryfikowana jest poprzez algorytm Nikita, działający na podstawie kilkuset danych, tzw. śladów internetowych, jak i również sprawdzana jest w oparciu o historię zakupową klienta. Klient ma czas 21 dni na opłacenie zakupów, a sklep dostaje należność już następnego dnia roboczego od złożenia zamówienia. Twisto przypomina regularnie swoim klientom o terminie spłaty, dopiero po jego przekroczeniu naliczane są odsetki za nieuregulowanie należności. – System płatności odroczonych to rozwiązanie, które ma szansę zyskać dużą popularność. Jest ono atrakcyjne zarówno z perspektywy kupującego, jak i sprzedającego. Dotychczas klienci sklepów, którzy nie byli pewni trafności wybranego towaru, odkładali decyzję o zakupie na później. Teraz będą mogli podjąć ją, sprawdziwszy uprzednio towar bez konieczności zamrażania środków na koncie. Dla właścicieli sklepów internetowych jest to szansa na zwiększenie atrakcyjności własnej oferty poprzez zaproponowanie klientom rozwiązania znacznie ułatwiającego proces decyzyjny. – dodaje Karol Kowalik.

Dobre rozwiązanie dla każdego

Nowych systemów płatności ciągle przybywa na rynku e-commerce. Ich główny cel do osiągnięcia jest jednak podobny – płatność ma być jeszcze szybsza i wygodniejsza dla potencjalnego klienta e-sklepu. Wprowadzenie odroczonych płatności jest niewątpliwie kolejnym krokiem ku zaspokojeniu potrzeb coraz to bardziej wymagających konsumentów. Usprawniony proces rozliczeń, możliwość późniejszej spłaty czy większy komfort klienta to tylko kilka przesłanek działających na korzyść płatności odroczonych.

Dodaj komentarz