Google Store Visits wchodzi do Polski!

Rynek e-commerce w Polsce wskoczy w tym roku na pułap 50 mld złotych. Takie dane szacunkowe podaje raport, Interaktywnie.com, którego partnerem jest Media4U. Aktualny trend pokazuje, że będzie wart coraz więcej, bo wskaźnik zakupów on-line regularnie wzrasta. Globalnie – zanotowano wzrost o 16 % w skali ubiegłego roku. Jednak wciąż, jak podaje Google, 90 % sprzedaży ma miejsce w sklepach stacjonarnych, a nie w internecie.

Nie bez znaczenia jest w tym temacie zjawisko smart shoppingu, czyli zakupów przemyślanych od deski do deski. Lubimy oszczędzać pieniądze, ale nie lubimy tracić czasu. Chcemy wiedzieć, czy na pewno znajdziemy to, czego szukamy, w sklepie stacjonarnym. A świadczy o tym fakt, że 90% klientów przed właściwą wizytą w sklepie, korzysta z urządzenia mobilnego.

Tym między innymi charakteryzuje się ROPO, coraz bardziej powszechny trend w zachowaniach zakupowych. Research Online Purchase Offline to mechanizm polegający na wyszukiwaniu informacji o produkcie w internecie, a następnie zakupie tego produktu w sklepie stacjonarnym. Managerowie sklepów głowią się nad tym, jak mierzyć efekt ROPO. Tymczasem, dane GPS dotyczące wizyt mogłyby pomóc w zbieraniu danych na temat produktów, które użytkownicy chętnie oglądają on – line, ale wolą dokonać ich zakupu stacjonarnie.

A co tego typu zachowania oznaczają dla reklamodawców? Nietrudno zgadnąć – dezorientację i problem z odpowiedzią na kluczowe pytania: Skąd idzie ruch do sklepów stacjonarnych? W który kanał inwestować?

Właśnie dlatego Google Ads wprowadził dane dotyczące wizyt w sklepach. Podróż zakupowa konsumentów jest teraz bardziej złożona niż kiedykolwiek.  Google chciał stworzyć sposób, w jaki firmy  będą mogły kontrolować ile faktycznie ruchu do sklepów kierowały reklamy PPC oparte na lokalizacji.

Czym są konwersje „store visits”?

Dane konwersji w sklepie pomogą Ci stwierdzić, które kampanie reklamowe, słowa kluczowe i urządzenia, przyciągają najwięcej osób do Twojego sklepu. Daje to możliwość lepszego zoptymalizowania swojego konta. Konwersja „store visits” nie gwarantuje tego, że klient dokonał  u Ciebie zakupu –  ale zapewnia, że  odwiedził go  po kliknięciu w jedną z  Twoich reklam.

Co konkretnie Google bierze pod uwagę?

  • Lokalizację kliknięcia w reklamę
  • Kliknięcia reklam na wszystkich urządzeniach (tablet, mobile, komputer)
  • Ilość kliknięć zakończonych fizycznymi wizytami w sklepie
  • Dane „zbliżeniowe”, czyli – jak daleko od sklepu nastąpiło kliknięcie

 

Śledzenie wizyt – o co w tym chodzi?

Google Store Visits to nic innego jak śledzenie poczynań Twojego klienta on line, a później  – in store. Google szacuje liczbę odwiedzin na podstawie danych użytkowników, którzy mają włączoną historię lokalizacji. Są one anonimowe i oparte na danych zagregowanych, a raport zawiera liczbę odwiedzin sklepu przez użytkowników, którzy odwiedzili Twoją witrynę, a następnie trafili do Twojego sklepu stacjonarnego w ciągu 30 dni. Dane dotyczące lokalizacji sklepu przepływają z rozszerzeń lokalizacji połączonych z Google Moja Firma z kontem Google Ads, a następnie z konta Google Ads do Google Analytics.

Jeśli chcesz zacząć korzystać z Google Store Visits musisz:

  • Połączyć konto Google Moja Firma z kontem Google Ads
  • Połączyć konto Google Ads z kontem Google Analytics
  • Włączyć raport Google Signals na swoim koncie Google Analytics
  • Utworzyć każdą lokalizację sklepu na koncie Google Moja Firma

Dodatkowo warto:

  • Sprawdzić czy rozszerzenia lokalizacji są aktywne
  • Dowiedzieć się, czy masz wystarczającą liczbę odwiedzin sklepów stacjonarnych, aby przypisać ruch do kliknięć reklam lub wyświetleń

Podsumowując: Google wymaga posiadania kont: Google Analytics, Google Ads i Google Moja Firma oraz wystarczającej liczby odwiedzin w sklepach. Jeśli spełniasz wszystkie te wymagania, a Twoja firma została uwzględniona w wersji beta, swój raport znajdziesz w części Konwersje po lewej stronie nawigacji w Google Analytics.

Co powie Ci raport?

Raport konwersji Google Store Visits został podzielony na trzy zakładki:

Przegląd

W tej zakładce znajdziesz dane procentowe dotyczące wizyt w Twojej witrynie, które przełożyły się na fizyczną wizytę w punkcie stacjonarnym.

Kanały

Ten raport pokaże Ci skąd przychodzą Twoi klienci. Ruch będzie podzielony na kanał płatny i organiczny.

Lokalizacja

Tutaj sprawdzisz lokalizację sesji, czyli miejsc online, które doprowadziły użytkowników Twojej witryny do wizyty w punkcie stacjonarnym.

 Kto powinien włączyć?

Raportowanie wizyt najprawdopodobniej będzie w pełni dostępne w Polsce jeszcze w tym roku. Prowadzisz restaurację, hotel, sklep stacjonarny, salon fryzjerski czy inny punkt usługowy, a więc statystyki wizyt są istotne dla Twojego biznesu? Google Store Visits pomoże Ci określić zwrot z inwestycji (ROI) i podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące kreacji reklam, wydatków, strategii ustalania stawek oraz innych elementów kampanii.

Jeśli zastanawiasz się, jak precyzyjne będą raporty wizyt w Twoim sklepie – wartości w raportach Google Store Visits będą orientacyjne. Ale bez obaw. Google wie, że jednominutowa wizyta to nie to samo co 30 minutowe zakupy. Nie każda przypadkowa wizyta, podczas której zagubiony w galerii handlowej klient przejdzie przez Twój sklep będzie się naliczać. To samo tyczy się zbyt długiego czasu spędzonego w danym punkcie np. w przypadku pracowników, którzy nie będą liczeni jako odwiedzający.

Google Store Visits to o doskonałe narzędzie dla marketingowców i agencji digital, rozszerzające możliwość szczegółowego raportowania działań online.

Wszyscy klienci Media4U prowadzący biznesy stacjonarne mogą być pewni, że usługa zostanie włączona na ich kontach Ads. Pozwoli nam to jeszcze precyzyjniej optymalizować Wasze kampanie.

 

 

Dodaj komentarz