Coraz bliżej święta, a Black Friday w e-commerce to dopiero początek.

Amerykańskie „święto zakupów”z każdym rokiem staje się coraz bardziej popularne w Polsce. Ale 29.11. to dopiero początek –  zaraz po nim zaczyna się okres świąteczny, a więc najbardziej gorący czas dla sprzedaży online. Jest o co walczyć, Raport Santander Consumer Bank pokazał, że aż 49 % Polaków zamierza wykorzystać okazje cenowe i zaopatrzyć się w prezenty świąteczne. Jeśli nie zaplanowałeś jeszcze kampanii Ads na ten dzień, zajrzyj do naszego poprzedniego wpisu, w którym radzimy, jak przygotować strategię z sukcesem. A jeśli chcesz się dowiedzieć, jak  przygotować swój sklep do tego gorącego okresu i przebić poziom zysków z zeszłego roku, czytaj dalej.

(Hasło „prezenty świąteczne” w Google Trends)

1.Zaplanuj harmonogram i politykę cenową

29.11.2019 – Black Friday

30.11. – 1.12. 2019 –  Black Weekend. (Wiele marek decyduje się na przedłużenie czasu obowiązywania promocji na cały weekend, aż do Cyber Monday.)

2.12.2019 – Cyber Monday

6.12.2019 – Mikołajki

14.12.2019 – Dzień Darmowej Dostawy

25-26.12.2019  – Święta Bożego Narodzenia. (Sklepy stacjonarne są zamknięte, co stwarza doskonałą okazję sprzedażową dla Twojego e-sklepu, jeśli przygotujesz dodatkowa ofertę promocyjną.)

Protip: Zaplanuj politykę cenową odpowiednio wcześniej i postaw sobie określony cel biznesowy.  Dokładny harmonogram pomoże Ci uniknąć problemów technicznych i błędnych kalkulacji. Jeśli z dnia na dzień postanowisz przecenić większość swojej oferty, ryzykujesz popełnieniem błędu, który może Cię słono kosztować.

2.Przygotuj się na ogromny ruch w Twoim sklepie

Duży ruch oznacza większe obciążenie sklepu. I tu powraca kwestia harmonogramu. Mając kompletną wiedzą na temat planowanych akcji promocyjnych, można oszacować jakie będzie obciążenie. Z pomocą przychodzi też analityka ruchu, a w szczególność raporty z ubiegłych lat dotyczące działań marketingowych w tym samym okresie oraz ilość ruchu przypisanego do  bazy mailingowej. Jeśli nie wiesz jak to oszacować samodzielnie, skontaktuj się z nami.

Określenie przybliżonej ilości ruchu to dla nas jako dostawcy oprogramowania e-commerce sygnał, że sklep trzeba dodatkowo przygotować pod kątem technicznym. W przypadku dużych sklepów zwiększamy ilość serwerów, aby mieć pewność, że zakupy będą przebiegały bez zakłóceń.

Pro tip: zadbaj o to, aby bannery świąteczne były zoptymalizowane i lekkie. W ten sposób ominie Cię ryzyko przeciążenia, którem może powodować spowolnienia serwisu, a dzięki temu zapewnisz swoim klientom sprawne zakupy.

3.Powiadomienia Push

W sezonie, który przytłacza klientów reklamami, licznymi e-mailami i pilną potrzebą zrobienia zakupów, powiadomienia push oferują rodzaj bezpośredniej, spersonalizowanej komunikacji, której potrzebujesz, aby nawiązać kontakt z użytkownikami swojego sklepu.

Jeśli zastanawiasz się czy warto je zainstalować – okres świąteczny to to dobry moment na taką decyzję. Powiadomienia push zapewniają bezpośrednią komunikację z subskrybentami, a dzięki temu, możesz im przekazać co tylko chcesz. Na przykład, jeśli organizujesz promocję z bezpłatną wysyłką w grudniu, wysyłanie automatycznych wiadomości w ciągu całego miesiąca w celu promocji oferty będzie sprytnym rozwiązaniem. Błyskawiczna wyprzedaż, godziny otwarcia, ostatnie wezwanie do zakupów przed świętami – o tym wszystkim poinformujesz klientów za pomocą powiadomień “popychających” do interakcji.

Pamiętaj tylko, aby używać ich oszczędnie, ponieważ nie chcesz drażnić swoich subskrybentów zbyt dużą ilością wiadomości.

4.„Twoja przesyłka dotrze jeszcze przed świętami”

W okresie świątecznym wyjątkowo istotną informacja, jaką chcą otrzymać Twoi klienci jest czas wysyłki. Dobrą praktyką będzie podawanie czasu dostarczenia przesyłki już w karcie każdego produktu.  Tę metodę możesz przesunąć o krok dalej i oprzeć na niej  akcję marketingową. Przygotuj mailing, w którym poinformujesz klientów, do kiedy mogą złożyć zamówienie, aby przesyłka dotarła do celu jeszcze przed świętami.  Mail wysłany  na kilka dni przed wigilią zaktywizuje klientów, którzy kupują prezenty na ostatnią chwilę.

5.Podaruj w prezencie łatwość zakupu

Nie jest tajemnicą, że branża ecommerce zmierza w kierunku coraz łatwiejszych zakupów. Skracanie ścieżki zakupowej, minimalistyczny koszyk – jeśli już to masz, koniecznie wprowadź tez szybkie płatności. Żmudny proces płatności to jeden z powodów, dla których rośnie współczynnik porzuconych koszyków, a  integracje z  opcjami fast payment pozwalają Twoim klientom płacić za zakupy w kilka sekund.

6. Upewnij się, że ścieżka zakupowa w kanale mobilnym jest bez wad

Według raportu Mastercard, 38 % aż polskich internautów planuje zakupy świąteczne na smartfonach. Kupowanie prezentów często bywa nieplanowane. Niemal co trzeci ankietowany (30%) deklaruje, że prawdopodobnie kupi coś spontanicznie na smartfonie/tablecie. To ogromna szansa sprzedażowa dla Twojego sklepu. Dwie rzeczy, które mają największe znaczenie przy optymalizacji witryny e-commerce dla urządzeń mobilnych to: użyteczność i czas ładowania.

W naszych sklepach stosujemy technologię PWA, która  przenosi elementy przeglądarki wraz z innymi technologiami i funkcjami, które są zwykle powiązane z aplikacjami natywnymi do przeglądarki mobilnej. W efekcie Twoja strona wygląda jak aplikacja, ale wciąż działa w przeglądarce. Powodem, dla którego ta technologia to świetne rozwiązanie dla e-sklepu jest fakt, że pozwala użytkownikom przeglądającym witrynę mobilną cieszyć się łatwością przeglądania, zupełnie jakby korzystali z aplikacji. Chcesz dowiedzieć się więcej o tym rozwiązaniu? Skontaktuj sie z nami.

 

 

Dodaj komentarz