Zmiana zachowań użytkowników Internetu

Wprowadzenie w 2010 roku Apple Ipada było początkiem rewolucji w podejściu do korzystania z zasobów sieci. Zmiany rozpoczęły się w krajach bardzo dobrze rozwiniętych, z rozbudowaną strukturą sieci teleinformatycznych. Jednak wraz z upływem czasu zaczęły bardzo szybko obejmować swoim zasięgiem cały świat. Z roku na rok utrzymywał się i dalej utrzymuje znaczący wzrostu ruchu generowanego przez urządzenia mobilne. Trend ten idealnie obrazują dane przedstawiające udział w ruchu internetowym urządzeń mobilnych w Polsce – w grudniu 2010 urządzenia przenośne generowały 1% ruchu, a 3 lata później, w grudniu 2013, odsetek ten wynosił już 9,3%. Największy skok tej wartości miał miejsce w przeciągu ostatniego roku – wzrost o ponad 5%!

Powyższe wyniki są odzwierciedleniem preferencji nabywczych w sektorze IT. Szacunki analityków firmy Gartner przewidują ok. 7% wzrost popytu na urządzenia komputerowe w 2014 roku. Jednak mimo wzrostowego trendu dla całej branży, zapotrzebowanie na urządzenia klasy PC będzie spadać. Motorem napędowym rynku będą tablety i smartfony – zwłaszcza wśród klientów indywidualnych. Na podstawie opublikowanych wyników widać, że sprzedaż komputerów stacjonarnych i laptopów  w 2013 roku wyniosła 316 mln sztuk, a więc o 10% mniej niż w roku poprzednim. W tym samym okresie sprzedaż tabletów przekroczyła 195 mln sztuk, co oznacza wzrost, aż o 68% w porównaniu z rokiem 2012. Światowe Trandy są widoczne również w Polsce, gdzie klienci pokochali tablety. W poprzednim roku na nasz rynek trafiło ok. 2 mln sztuk tego typu urządzeń. Sprzedaż urządzeń mobilnym będzie odnotowywała dalszy wzrost, a więc świadczy to o tym, że nie jest to tylko chwilowa moda, a stale utrzymujący się trend.

Panujące trendy powodują zmiany w sposobie korzystania z zasobów Internetu. Zmianie ulegają również wymagania konsumentów. Użytkownicy, którzy zaczęli korzystać z urządzeń mobilnych oczekują bardzo szybkiego dostępu do wszelkich informacji, od najnowszych wiadomości przez recenzje i opinie użytkowników o produktach aż do stanu rachunku bankowego. Za pomocą tabletów i smartfonów użytkownicy mogą przeglądać witryny internetowe niezależnie od miejsca, w którym się znajdują. Również coraz więcej osób korzysta z tych urządzeń do komunikacji ze znajomymi lub partnerami biznesowymi. Małe rozmiary i waga nowych sprzętów sprawiają, że doskonale sprawdzają się one w podróży lub podczas prezentacji poza siedzibą firmy.

Za sprawą nowych urządzeń oraz lepszej dostępności do zasobów sieci Polacy coraz chętniej załatwiają sprawy przez Internet. W badaniu Roczne zeznanie podatkowe Polaków – PIT 2013 firmy KPMG możemy przeczytać, że już 28% Polaków deklaruje chęć rozliczania się przez Internet. Widać również, że wszelkiego rodzaju urzędy oraz instytucje użyteczności publicznej starają się dostosować i otworzyć na nowe kanały komunikacji. Już teraz przedsiębiorcy mogą np. wprowadzić zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) bez konieczności wychodzenia z domu. Natomiast warszawskie Centrum Komunikacji z Mieszkańcami coraz częściej otrzymuje zgłoszenia za pomocą kanałów elektronicznych. Również prywatne firmy, które świadczą wszelkiego rodzaju usługi, dają coraz większe możliwości załatwiania spraw przez Internet,
np. podpisywanie lub przedłużanie umów, składanie reklamacji, pomoc i obsługa klienta. Takie innowacyjne podejście daje korzyści zarówno przedsiębiorstwom, dzięki obniżeniu kosztów funkcjonowania, jak również klientom, dzięki łatwiejszej i elastyczniejszej możliwości załatwienia swoich spraw.

Zakupy, zakupy, zakupy

płatności mobilne

Polacy również coraz częściej dokonują zakupów w Internecie. Wyniki badań przeprowadzonych w październiku 2013 pokazują, że ponad 16 mln polskich internautów odwiedza strony, które oferują zakupy w sieci. W Internecie najczęściej kupowane są sprzęty RTV i AGD oraz odzież. Jednak ruchy na rynku e-commerce pokazuję coraz śmielsze wkraczanie nowych branż do sieci. Na przestrzeni ostatnich miesięcy widać rosnącą popularność sprzedaży produktów spożywczych przez Internet. Użytkownicy coraz częściej przekonują się do takiej formy zakupów przedmiotów spożywczych i codziennego użytku, ze względu na łatwość i szybkość dokonywania transakcji. Te ostatnie cechy zapewniają strony internetowe dostosowane do poprawnego wyświetlania na każdego rodzaju urządzeniach oraz dedykowane aplikacje, które zwiększają użyteczność i funkcjonalność sklepów. Rosnącą popularnością cieszą się również zamawianie gotowego jedzenia przez Internet – bezpośrednio poprzez strony restauracji lub przez specjalne serwisy. Taki proces, wraz z płatnością trwa zaledwie kilka chwil – można to zrobić nawet stojąc w korku podczas powrotu z pracy!

Zmieniające się podejście użytkowników Internetu podyktowanie jest nie tylko większą dostępnością samych usług i towarów, ale również możliwościami płatniczymi. Polacy są wyjątkowo otwarci na nowinki technologiczne w zakresie płatności zbliżeniowych i mobilnych. Kluczem do sukcesu tych rozwiązań jest wygoda i dostęp do rachunku bankowego niemal w każdym miejscu i czasie. Rosnące wymagania klientów powodują, że na rynku zaczynają pojawiać się aplikacje bankowe, które powielają, a nawet rozszerzają funkcjonalności dostępne przez serwisy WWW. Dzięki temu klienci mają w kieszeni, oprócz portfela, swoje konto bankowe. Możliwość sprawdzenia stanu rachunku lub wykonywanie przelewów to obecnie podstawowe funkcje, które są wymagane przez każdego użytkownika m-bankowości. Dodatkowo aplikacje bankowe pozwalają już na kupowanie biletów komunikacji miejskiej, zamawianie ubezpieczeń turystycznych lub też składanie wniosków kredytowych – a wszystko to za pomocą kilku dotknięć.

Oprócz aplikacji dających dostęp do funkcji bankowych rozwijane są również możliwości płatnicze. Coraz więcej sklepów internetowych lub też zakupowych aplikacji mobilnych zintegrowanych jest z aplikacjami płatniczymi, np. PayU lub też PayPal. Również wśród przedstawicieli instytucji finansowych panuje przekonanie, że przyszłość będzie w rękach m-bankowości. Aby wyjść naprzeciw wymaganiom klientów w trzecim kwartale 2014 roku ruszy działalność operacyjna Polskiego Standardu Płatności. Jest to spółka założona przez sześć banków celem stworzenia wspólnej platformy do mobilnych płatności. Szacuje się, że do końca roku z systemu będzie korzystać ok 1 mln użytkowników, co pokazuje jak duże jest zapotrzebowanie na tego typu rozwiązanie.

Innowacje

Dostęp do sieci z prawie każdego miejsca sprawia, że producenci sprzętu oraz oprogramowania prześcigają się w coraz bardziej innowacyjnych rozwiązaniach. Na rynku zaczęły już funkcjonować narzędzia pozwalające zbudować inteligentny dom, którego większość urządzeń będzie podłączona do Internetu. Co to daje użytkownikom? Smartfon lub tablet stają się inteligentnymi pilotami, dzięki którym sterować można niemal wszystkim, od urządzeń RTV przez systemy alarmowe, okna i drzwi aż po żarówki. Dzięki tym rozwiązaniom już nie trzeba będzie wracać się, aby sprawdzić czy na pewno zamknęło się drzwi lub wyłączyło żelazko, a wracając z pracy za pomocą kilku kliknięć będzie można włączyć piekarnik, aby odgrzać kolację.

Google Glass
Kolejnymi urządzeniami, które zmieniają zachowania użytkowników są urządzenia wearable, a więc smartwatche i interaktywne okulary. Pierwsze z nich od dwóch lat raczkują na rynku konsumenckim. Inteligentne zegarki rozszerzają możliwości smartfonów. Dzięki nim można
szybko odczytać SMSy, dowiedzieć się o nieodebranym połączeniu, lub kontrolować odtwarzacz muzyczny. Nie pełnią one jeszcze jednak samodzielnej funkcji (oprócz pokazywania aktualnej godziny ). Ale mimo to większość producentów stara się dalej rozwijać ten sektor, gdyż widoczne jest bardzo duże zainteresowanie użytkowników na coraz to nowsze i bardziej kompleksowe rozwiązania. Z bardzo ciepłym przyjęciem spotkały się w ostatnim czasie zegarki posiadające funkcje sportowe oraz zdrowotne, jak liczenie kroków, tętna, spalonych kalorii, itd. Urządzenia te komunikują się ze smartfonem, na którym zapisywane są wyniki treningu. Widać po tym, że użytkownicy chcą korzystać z nowoczesnych technologii niemal w każdej dziedzinie życia. Rozwój inteligentnych zegarków może sprawić, że w przeciągu kilku lat nie będziemy musieli odwiedzać lekarzy, aby Ci mieli nasze aktualne wyniki podstawowych badań! Innym urządzeniem, które może zupełnie zmienić korzystanie z zasobów sieci, są interaktywne okulary Google Glass, opracowywane obecnie przez giganta z Mountain View. Na dzień dzisiejszy jest to jeszcze pieśń przyszłości, ale już teraz informacje, które są przekazywane do mediów pozwalają przypuszczać, że użytkowników Internetu czeka rewolucja. Oprócz funkcji, które już obecnie są dostępne na smartwatchach – pokazywanie powiadomień, pogody, itp. – inteligentne okulary będą rozszerzać rzeczywistość! Wyobraźmy sobie wizytę w zupełnie nowym mieście, po którym chcemy znaleźć małą, lokalną kawiarnię. Dzięki Google Glass przed naszymi oczami pojawią się instrukcje nawigacji do wybranego przez nas miejsca. Dodatkowo rewolucję przejdzie również sposób korzystania i interakcji z tego typu urządzeniami. Od czasu pojawienia się telefonów komórkowych przez bardzo długi czas jedynym sposobem ich sterowania było wciskanie klawiszy. Następnie przyszedł czas telefony obsługiwane dotykowo. Jednak dopiero kolejne lata przyniosą ogromne zmiany, gdyż wszystkie polecenie będzie można wydawać głosowo (obecnie sterowanie głosem pozwala na niewielkie wykorzystanie urządzeń). Ale to nie wszystko, gdyż oprócz rozwijania opcji sterowania głosem, prowadzone są również prace nad sterowaniem urządzeniami mobilnymi za pomocą gestów i odruchów. Google Glass pozwala już np. na wykonanie zdjęcia za pomocą mrugnięcia okiem.

Rozwój technologii na przestrzeni ostatnich lat skupił się w znaczącym stopniu na tworzeniu urządzeń mobilnych, które stają się coraz bardziej spersonalizowane. Przez to zmieniły się również zachowania użytkowników, którzy zaczęli zauważać, że korzystanie z dostarczanych im technologii przynosi wiele korzyści, wraz z tą najważniejszą – zarządzenie coraz większą ilością elementów z jednego urządzenia, niezależnie od czasu i miejsca. To smartfony, tablety, tańszy i łatwiejszy dostęp do Internetu mobilnego oraz zorientowanie firm na nowe kanały zakupowe i komunikacyjne stały się elementami, które na przestrzeni ostatnich 3 lat w znaczącym stopniu zmieniły podejście użytkowników do korzystania z zasobów sieci. Użytkownicy dostają również coraz nowsze rozwiązania, do których bardzo szybko się przyzwyczajają, ze względu na wygodę korzystania. Po „boomie” jaki przyszedł na smartfony i tablety w 2013 roku nadszedł czas na efektywne wykorzystanie ich możliwości. Tworzy się więc ogromna możliwość wejścia na rynek, którego użytkownicy są bardzo otwarci wszelkie nowości. Oprócz tego należy również spojrzeć jeszcze dalej w przyszłość, aby dać klientom rozwiązania, o których nawet by nie pomyśleli, a które za 2-3 lata mogą stać się standardem.

One thought on “Zmiana zachowań użytkowników Internetu

  1. strona

    Świetny blog naprawde – duzo sie dowiedziałem

Dodaj komentarz