Zadbaj o dobrą pozycję swojego sklepu

Niezależnie od marketingowych nowinek kluczowe dla pozycji sklepu w Google pozostają wartościowe treści. Podpowiadamy jak wykorzystać ten potencjał i uniknąć najczęstszych wpadek.

Specjaliści od marketingu prześcigają się w prognozowaniu najważniejszych trendów na 2018 rok. Serwisy www muszą być intuicyjne w nawigacji, idealnie dopasowane do urządzeń mobilnych i błyskawicznie się ładować. Wszystko to ma wpływ na odpowiednio wysoką pozycję w wyszukiwarce. Aby jednak znaleźć się na szczycie listy wyników Google poza perfekcyjnym przygotowaniem serwisu od strony graficznej i technicznej niezbędne są atrakcyjne treści. Tym ważniejsze jest więc ich opublikowanie w taki sposób by zostały poprawnie zaindeksowane i windowały serwis w górę listy wyników. Brak znajomości podstawowych zasad pozycjonowania może sprawić, że nawet najlepsze treści zamiast pomagać będą serwisowi szkodzić.

CCI – crawling, caching, indexing – czyli podstawy działania wyszukiwarki

Wyszukiwarki starają się określić intencję użytkowników, udzielają podpowiedzi a ich  głównym zadaniem jest dostarczanie jak najlepszych, najbardziej wartościowych wyników dla użytkownika. Dlatego najważniejsze zmiany wprowadzane w algorytmach w wyszukiwarki Google dotyczą najczęściej oceny wartości treści na poszczególnych stronach.

Ranking listy stron prezentowanych przez Google ma 3 etapy tworzenia. Po pierwsze, byposzczególna strona/podstrona pojawiła się w wyszukiwarce musi zostać przez nią znaleziona. Aby serwis został zaindeksowany przez wyszukiwarkę musi zostać najpierw odwiedzony przez robota Google sprawdzającego czy dany link jest prawidłowy. Robot weryfikuje czy po wejściu w dany link otrzymuje kod odpowiedzi protokołu http: równy 200. Gdy kod równy jest 200 stanowi to potwierdzenie ze dana strona istnieje i dany adres url zostaje zapisany w bazie Google. Sprawdzanie strony przez robota wyszukiwarki to z ang.  crawling.

response

Caching to drugi krok oznaczający odwiedziny robota wyszukiwarki.  Kod i treść strony o adresie wspomnianym powyżej zostają zapisywane jest w bazie Google i udostępnione jako kopia w wynikach wyszukiwania.

endo

Następnie treść strony, treść url’a rozbijana jest na poszczególne wyrazy, znaki i zapisywana w indeksie Google (indexing). Między innymi to na jego podstawie ustalany jest ranking danej strony w wynikach wyszukiwania. Powyższe etapy powtarzane są dla każdej podstrony danego serwisu, aż zostaną one  zaindeksowane i otrzymają ranking w wynikach na poszczególne frazy.

Duplicate content – powtarzająca się treść

Wraz ze wzrostem liczby  zaindeksowanych stron pojawił się problem powtarzających się treści co zaczęło wpływać na problem tworzenia rankingu w wynikach wyszukiwania. W związku z tym Google zaczęło oceniać które wersja jest oryginalna, a która jest kopią. Kiedy występuje duplicate content:

  • gdy dana treść jest skopiowana z innych serwisów
  • gdy dana treść przekazywana jest na inne serwisy np.: domodi.pl
  • gdy dana treść występuję na różnych adresach w obrębie tej samej domeny.

Czynniki, które brane są pod uwagę przy ocenie, która treść jest oryginalna a która jest kopią:

  • czas publikacji i czas zindeksowania przez Google
  • siła domeny – wiek
  • dane historyczne – jaka cześć pozostałej treści w serwisie jest oryginalna a jaka jest kopią

Duplicate content – najczęściej wewnątrz danego serwisu

Najwięcej problemów dotyczy nieświadomego tworzenia zduplikowanej treści w obrębie własnego serwisu.

Przykład 1 – strona produktowa i jej dublety

W dowolnym serwisie może dojść do sytuacji że dany produkt może być umiejscowiony w kilku różnych miejscach pod kilkoma różnymi adresami np.:

  • http://www.strona.pl/produktA
  • http://strona.pl/produktA
  • https://www.strona.pl/produktA
  • https://strona.pl/produktA

Powyższe url’e to 4 różne adresy dla Google  i dana strona zostanie zaindeksowana 4 razy. Problem stron z www i bez www, a także http czy https rozwiązujemy za pomocą search console. W ustawieniach witryny ustawiamy preferowany sposób indeksowania domeny. Oprócz tego po stronie programistycznej ustawiamy przekierowania 301 na preferowaną formę domeny. W ten sposób informujemy google który url jest dla nas najważniejszy.

Przykład 2

Załóżmy że domyślna forma naszych url wygląda tak:

i powyższy produkt istnieje jeszcze w 2 kategoriach

W tym przykładzie Google znajduje identyczną treść na 3 różnych adresach w obrębie jednej domeny i powstaje problem, który adres zaindeksować? Można zapytać dlaczego Google nie zaindeksuje wszystkich podstron i nie przypisze im tego samego rankingu, a wyników nie ustawi np.: alfabetycznie? Jest kilka powodów dlaczego tego nie zrobi:

  1. Google pokazuje w wynikach wyszukiwania tylko 1 wynik z danego serwisu – nie wiadomo którą z tych 3 wersji strony – kanibalizacja.
  2. Największy koszt dla Google stanowią serwery, które zapisują kopie zaindeksowanych stron. Od 2009 roku Google stwierdziło, że nie będzie indeksować stron o słabej wartości i małej unikalności.
  3. Im więcej stron danego serwisu jest zaindeksowanych tym dany serwis jest wyżej w rankingu w wynikach wyszukiwania. W związku z tym dochodziło do sztucznego powiększania ilości podstron w danym serwisie by dany serwis był lepiej pozycjonowany.

Co się stanie jak duplicate content dotknie znacznej części stron w danym serwisie? Problem ten wpłynie przede wszystkim na widoczności w wyszukiwarce, mniejszych organiczny ruch, problemy z pozycjonowaniem, możliwość ukarania poprzez obniżenie rankingu dla poszczególnych stron.

Jak uniknąć duplicate content, czyli Canonical Tag

W 2009 roku Google Yahoo i Microsoft poinformowało że będzie wspierało nowy link element  (fragment kodu w sekcji head), informujący wyszukiwarki, że poszczególny adres jest kopią a oryginał znajduję się w danej lokalizacji. To właśnie Cannonical Tag:

<link rel=”canonical” href=https://www.strona.pl/produktA />

Przykład 3
Przykładowa strona istnieje na 3 różnych adresach:

W kodzie dwóch poniższych stron

w sekcji <head> umieszczamy tag:

<link rel=”canonical” href=https://www.strona.pl/produktA />

Powyższy fragment informuje wyszukiwarki w prosty sposób że strony

są kopiami strony:

Dzięki temu w prosty sposób informujemy wyszukiwarki, którą z powyższych 3 stron chcemy by była zaindeksowana. Dlaczego jest to takie istotne? Wykorzystywanie canonicali umożliwia nam kontrolowanie indeksowania naszych podstron i decydowanie która  pozwoli nam na prawidłowe zaprojektowanie strony a także prawidłowe zarządzanie stroną.

Przykład 4
Często gdy dany produkt ma kilka wersji kolorystycznych i różnice wynikają tylko z rozmiaru lub z koloru i każdy kolor i rozmiar ma inny url np.:

http://www.tatuum.com/pl/outlet/27704-zipi.html#/kolor-czarny_999/rozmiar-38

Często dany produkt może się różnić cechami typu cena, dostępność czy komentarz. Decyzja, który z parametrów uznać za kluczowy należy do zarządzającego e-sklepem. Lista punktów, które należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu serwisu, w którym dany produkt będzie występował w kilku miejscach:

  • Ustawienie preferowanej domeny w search console
    a) Dodać w search console wszystkie  domeny np.: https://www.endo.pl i https://endo.pl
    b) wybrać preferowaną formę domeny np.: https://endo.pl
  • Ustawienie przekierowania 301 na preferowaną domenę – prace programistyczne.
    Z domeny z www i bez www, z http – ustawić przekierowania 301 na preferowaną formę domeny np.: https://endo.pl
  • Ustawienie site map z preferowaną formą domeny i dodać ją za pomocą search console.
  • W panelu administracyjnym na karcie produktu ustawić możliwość wyboru lokalizacji głównej i lokalizacji pobocznej. Lokalizacje poboczne będą zawierały w sekcji <head> link – canonicala do strony oryginalnej.
  • Dla wersji produktu różniącej się rozmiarem czy kolorem –  rekomendować ustawienie canonicali.

 

 

Dodaj komentarz