SEO UX, więcej niż litery alfabetu

Działania SEO większości osób kojarzą się głównie z budowaniem zaplecza i spamowania linkami. Wystarczy jednak rozwinąć skrót – Search Engine Optimalization, żeby przekonać się, że SEO to nie tylko pozycjonowanie strony poprzez sztucznie wygenerowane linki, ale taki sposób optymalizacji serwisu, aby był atrakcyjny dla użytkownika. Takie rozumienie SEO pozwala skutecznie łączyć ze sobą pozycjonowanie, content marketing i budowanie infrastruktury informacji.

Użytkownik jest Twoim TOP 10

Jak użyteczność strony wpływa na pozycje? Przede wszystkim, wpływ na to jak roboty Google będą postrzegały witrynę ma treść oraz struktura informacji. Wykorzystując zasady UX, można prowadzić użytkownika w taki sposób, aby zapoznał się z jak największą ilością treści na stronie. Z kolei tworząc informacje w oparciu o zasady content marketingu, na stronie pojawiają się treści atrakcyjne z punktu widzenia użytkownika. Google we wskazówkach dla Webmasterów wielokrotnie podkreśla znaczenie unikatowych treści, tworzonych dla użytkownika, nie wyszukiwarek.

Tworzenie stron internetowych przy zachowaniu zasad UX, ma również wpływ na tzw. czynniki behawioralne, czyli zachowanie użytkowników w serwisie. Wielu pozycjonerów uważa, że czynniki behawioralne mają ogromny wpływ na pozycje w wynikach organicznych oraz że znacznie wpływają na ocenę strony przez roboty Google. Podczas analizy strony brane są pod uwagę takie czynniki jak najbardziej popularne podstrony, współczynnik odrzuceń czy czas spędzony w serwisie. Jednak czy UX ma na to wpływ? Jak najbardziej. Użyteczność strony przekłada się bezpośrednio na zachowania użytkowników. Jeśli więc oczekiwania użytkownika pokrywają się z tym co znalazł, z pewnością strona zostanie oceniona lepiej, niż witryny o nieprzemyślanej infrastrukturze.

Każda sekunda się liczy

Jednym z pierwszych elementów, wpływających na ocenę strony przez internautów, jest szybkość jej wczytywania. Jeżeli strona ładuje się dłużej niż kilka sekund, użytkownik zniechęca się i zamyka witrynę, przez co wzrasta współczynnik odrzuceń. Dla Google jest to informacja, że strona nie spełnia oczekiwań użytkownika, więc ocenia ją jako mało atrakcyjną. Wpływ na szybkość ładowania ma zarówno techniczna optymalizacja serwisu, jak i odpowiedni hosting. Dobrze zaprogramowana witryna ładuje się w mniej niż kilka sekund, a użytkownik najpierw otrzymuje treści, dopiero potem wyświetlają się reklamy czy wprowadzone efekty.

Czy UX wpływa na SEO?

Przez wiele lat pozycjonowanie kojarzone było jedynie z pozyskiwaniem linków przychodzących, które przekładały się bezpośrednio na widoczność witryny w wyszukiwarce. Jednak coraz częściej wpływ na indeksowanie strony mają czynniki behawioralne. Istnieją wyszukiwarki, które oceniają witryny jedynie pod kątem zachowania użytkowników w serwisie.

Projektowanie stron internetowych zgodnie z zasadami UX coraz częściej staje się standardem. Połączenie odpowiedniej budowy strony z działaniami SEO i interesującą treścią, znacznie poprawia jakość ruchu na stronie, co przekłada się na widoczność witryny w wyszukiwarce.

Budując stronę internetową warto od razu myśleć o użytkowniku, dzięki czemu strona z pewnością będzie przyjazna SEO.

Dodaj komentarz