Pasuje jak ulał, czyli typy dopasowań Google AdWords

Podjęcie decyzji o rozpoczęciu reklamy w wyszukiwarce Google zawsze wiąże się z wyborem odpowiednich słów kluczowych, odpowiadających działalności firmy lub prezentowanej ofercie. Ostatecznie, chcemy aby stronę docelową odwiedzali klienci potencjalnie zainteresowani zakupem, a nie przypadkowi użytkownicy. Wybór właściwych fraz, dobranych do profilu działalności daje gwarancję, że kampania trafi do odpowiednich osób i przyniesie zamierzone efekty.

Wiemy już co chcemy reklamować, wiemy też że rozpoczynamy promocję w najpopularniejszej wyszukiwarce. Dobrany został właściwy budżet, który może zostać przeznaczony na reklamę. Czy warto zlecać prowadzenie kampanii firmie zewnętrznej? Interfejs wydaje się prosty i zrozumiały, a obsługa kampanii nie jest zbyt skomplikowana.

Rusza pierwsza kampania, reklamy wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, zyskujesz coraz więcej odsłon jednak…

Telefon nie dzwoni.

Mijają godziny, dni. Budżet maleje, jednak reklama nie przynosi efektów. Takie sytuacje przeważnie kończą się wstrzymaniem kampanii i porzuceniem dalszej promocji wykorzystującej narzędzia Google.

Co poszło nie tak?

Każdy popełnia błędy. Nawet miliardowe projekty NASA odnoszą porażkę, często przez proste pomyłki. Samodzielnie prowadzona kampania mogła nie odnieść sukcesu z wielu względów, których dało się uniknąć poprzez wykonanie właściwej optymalizacji. Odpowiednio poprowadzona kampania oraz jej ciągłe ulepszanie sprawi, że na efekty nie będzie trzeba długo czekać!

Nie ma uniwersalnego przepisu na stworzenie dobrej kampanii. Gdyby jej ustawienie było tak proste, nikt nie zlecałby prac Media4U J Google AdWords oraz odpowiednio zaimplementowane narzędzia analityczne stanowią skarbnicę wiedzy, która pozwala właściwie dobrać słowa kluczowe i poprawnie zoptymalizować reklamy.

Wyszukiwanie jest kluczem!

Zacznijmy od wyjaśnienia czym różnią się nasze „Słowa kluczowe” od „Wyszukiwanych haseł”

Słowa kluczowe to pewnego rodzaju życzenie reklamodawcy – po tych frazach powinien znaleźć nas użytkownik. Przykładowo, może to być fraza gabinet kosmetyczny, w tym przypadku celowo użyta bez cudzysłowu, gdyż znaki mają tutaj ogromne znaczenie. Dla lepszego zrozumienia mechanizmu, załóżmy, że reklamujemy się jedynie po tej frazie.
Teraz zobaczmy jakie słowa pojawiły się w zakładce „wyszukiwane hasła”. Prawdopodobnie znajdzie się tam cały przekrój słów:

  • frazy pożądane jak: gabinet kosmetyczny, kosmetyczka warszawa (lub inne miasto, w którym działa salon), salon kosmetyczny;
  • takie, które nie do końca odpowiadają ofercie: gabinet kosmetyczny opinie, jaki gabinet kosmetyczny wybrać, gabinet kosmetyczny Gdańsk (lub inne miasto, które nie dotyczy działalności firmy)
  • frazy kompletnie niezwiązane z ofertą: gabinet stomatologiczny, skórzana kosmetyczka, meble gabinetowe

Dlaczego tak się stało? Odpowiedź na to pytanie to „typy dopasowań”!

Typy dopasowań

Google daje możliwość zastosowania 5 rodzajów dopasowań:

  • dopasowanie przybliżone
  • dopasowanie przybliżone z modyfikatorem +
  • dopasowanie do wyrażenia
  • dopasowanie ścisłe
  • dopasowanie wykluczające

Dopasowanie przybliżone to standardowe ustawienie każdej frazy. W przypadku takiej konfiguracji, mamy bardzo małą kontrolę nad tym kiedy wyświetli się reklama. Na przykładzie słowa kluczowego: gabinet kosmetyczny Google może:

  • zmienić kolejność wyświetlenia słów i ich odmianę kosmetyczne gabinety,
  • zastąpić frazę synonimem salon kosmetyczny
  • dodać dodatkowe słowa salon odnowy kosmetycznej
  • lub bardzo luźno dopasować zapytanie klienta do frazy gabinet stomatologiczny

Drugi typ dopasowania to modyfikator +. Nadal operujemy dopasowaniem przybliżonym, z tą różnica, że + mówi o frazie obowiązkowej. To znaczy, że jego dodanie przed słowem gabinet +kosmetyczny spowoduje, że w każdym wyszukiwanym haśle z tym słowem kluczowym, fraza kosmetyczny musi wystąpić. Oczywiście Google uwzględnia literówki oraz odmiany.
Trzeci typ dopasowania to dopasowanie do wyrażenia. Oznacza je cudzysłowie „gabinet kosmetyczny”. W tym przypadku całe wyrażenie jest obowiązkowe. Google nie może podmienić żadnego z tych słów synonimem, nie może zmienić też ich kolejności. Może jedynie dodać dodatkowe słowa przed lub po naszej frazie.
Czwarty omawiany typ dopasowania to dopasowanie ścisłe. W tym wypadku [gabinet kosmetyczny] wystąpi tylko w takim wyglądzie. Nic nie pojawi się ani przed ani po naszej frazie.

W każdym typie dopasowania, Google uwzględnia literówki, liczby mnogie i odmiany naszych słów.

tytpy dopasowań

Zmiany w kampanii po wprowadzeniu przez Media4U dopasowań i dodaniu właściwych fraz

 

Z którego dopasowania korzystać?

Każde dopasowanie ma swoje plusy i minusy, oraz przynosi wymierne korzyści.

Dopasowanie przybliżone pozwala znaleźć nowe słowa kluczowe, na które można nie wpaść przy uruchamianiu pierwszych kampanii. Jednak brak ciągłej kontroli nad prowadzonymi działaniami, może spowodować szybkie wyczerpanie się budżetu, przy niskiej efektywności. Takie rozwiązanie sprawdzi się w przypadku, kiedy zamierzamy sprawdzić jak wyszukują potencjalni klienci i jakie frazy są dla nich najbardziej atrakcyjne. W długo trwających kampaniach daje możliwość dodatkowego rozwoju i rozbudowania. Dopasowanie przybliżone sprawdza się także w przypadku mało popularnych zapytaniach.

Dopasowanie z modyfikatorem + daje dużo większą kontrolę nad wyświetlaniem reklamy, ale nadal można niepotrzebnie wydać środki, gdy znak zostanie postawiony przy niewłaściwym wyrazie.

Dopasowanie do wyrażenia jest bardzo bezpieczne. Co do zasady, nie powinno być problemu z poprawnym zaczytywaniem fraz. Dopasowanie do wyrażenia wymaga jednak dużo pracy jeszcze przed uruchomieniem kampanii. Konieczne będzie stworzenie odpowiednio szerokiej grupy słów kluczowych, aby nie ograniczać zasięgu.

Dopasowanie ścisłe stosuje się wtedy, gdy dane słowo kluczowe jest pewne. Najmniejszy zasięg gwarantuje bardzo precyzyjne odnalezienie reklamowanej oferty.

Klucz do sukcesu

Jak widać powyżej, temat słów kluczowych jest bardzo obszerny. Sama wiedza o tym jak działają dopasowania nie wystarczy by stworzyć skuteczną kampanię. Nieświadome prowadzenie kampanii Google AdWords sprawia, że wzrasta ryzyko niepotrzebnego przepalenia budżetu, bez uzyskania odpowiednich wyników. Można też zdać się na wiedzę naszych specjalistów, którzy w Twoim imieniu poprowadzą skuteczną reklamę w Google.

Więcej na temat reklamy linków sponsorowanych znajdziesz na naszej stronie http://www.media4u.pl/e-marketing/google-adwords/linki-sponsorowane/

Dodaj komentarz