Mailuj responsywnie. Podpowiadamy, jak to robić

Rok 2015 pokazuje, że w komunikacji z klientem niebagatelną rolę odgrywają treści, do których odbiorca dotrze za pomocą urządzeń mobilnych. Jak pokazują badania, już na przełomie 2013/14 roku ilość mobilnych otwarć e-maili wyniosła ponad 20% i ciągle rośnie. Co zatem warto wiedzieć o mobilnym e-mailingu?

Responsywny mailing

Jednym z głównych wyznaczników skutecznego dotarcia komunikatu do odbiorcy jest łatwość jego odczytu. Biorąc to pod uwagę należy pamiętać, aby wysyłane newslettery bez problemu wyświetlały się na urządzeniach, z których najczęściej korzystają konsumenci. I tu wkracza Responsive E-mail Design. Podobnie jak w przypadku RWD, chodzi o takie zaprojektowanie wirtualnego listu, aby elastycznie dopasowywał się do wszelkich możliwych rozdzielczości.

Zastosowanie powyższej technologii to krok w stronę budowania relacji z klientami, których aktywność systematycznie przenosi się w strefę mobile. To także dbałość o ich wygodę i zwiększenie szans na dotarcie komunikatu. Responsywne maile wpisują się w trend personalizowanych przekazów reklamowych, które obecnie stanowią podstawę skutecznej strategii komunikacyjnej marek.

Garść zasad

Media Queries to jedna z technologii, która umożliwia wprowadzenie responsywnego mailingu. Dzięki niej precyzyjnie określisz styl dopasowany do ekranu urządzenia (kolor i rozmiar czcionki, grafiki, układ). Technologia responsywnej kreacji maili pozwala na zmianę grafik wiadomości w zależności od typu i rozmiaru urządzenia. Podczas projektowania grafik należy uwzględnić maksymalny rozmiar, jaki może osiągnąć na urządzeniu mobilnym. Na przykład chcąc uzyskać obraz dobrej jakości na ekranie iPhone’a 6 trzeba wziąć pod uwagę PPI ekranu (liczbę pikseli na cal) i zapewnić grafikę odpowiednio dużych rozmiarów. W przeciwnym razie obraz może być nieostry bądź rozmazany.

Niezwykle istotnym aspektem projektowania responsywnych wiadomości jest zastosowanie skalowalnego ułożenia treści. Dzięki warunkowemu układowi kolumn widok wiadomości będzie zmieniał się w zależności od urządzenia, na jakim ją wyświetlimy. Dla przykładu: układ trójkolumnowy sprawdzi się w przypadku dużych ekranów (desktop), natomiast smartfony obsłużą widok jednokolumnowy.

Rodzaje mailingów

Konsumenci coraz bardziej doceniają personalizację przekazu. Dlatego zwróć uwagę na jakość maili dedykowanych. Ich atrakcyjność wzrasta, gdy wypełnione są ciekawą, miłą dla oka grafiką. W tym przypadku sprawdzi się zastosowanie prostego układu kolumnowego: 1, 2 i 3, podzielonego na sekcje. Dobrą praktyką jest przygotowanie wiadomości w trzech szerokościach, np. 300px – szerokość, która najlepiej sprawdzi się na smartfonach, 450px – rozmiar, który znajdzie zastosowanie na tabletach oraz 600 px – standardowa szerokość dla laptopów i komputerów stacjonarnych lub urządzeń nieobsługujących RWD.

Maile systemowe to rodzaj wiadomości, które wymagają prostych i łatwych w odbiorze komunikatów. Mają na celu wsparcie procesu zakupowego, informowanie o zmianach, potwierdzanie działań użytkownika. Przeważa w nich tekst lub dane tabelaryczne. Powinien płynnie dopasowywać się do ekranów, dzięki temu optymalnie wykorzystamy przestrzeń dostępną w urządzeniu.

Wygodnym rozwiązaniem jest korzystanie z kreatorów maili, np. Freshmail czy GetResponse. Zawarte w nich szablony oraz bloki do samodzielnej kreacji są całkowicie responsywne. Dzięki temu nie musimy zastanawiać się nad rozkładem poszczególnych elementów – zrobi to za nas program. Ograniczenie stanowi jednak liczba szablonów oraz – w pewnym stopniu – tworzenie mailingu złożonego z bloków.

Warto zapamiętać

Na koniec kilka zasad, o których należy pamiętać. Niezastosowanie się do nich może skutkować brakiem czytelności naszego mailingu.

  1. Czcionka

Najlepiej wybrać taką, co do której mamy pewność, że dzięki popularności będzie właściwie wyświetlana przez większość urządzeń i systemów. Mniej standardową czcionkę można zamieścić, posługując się grafiką.

  1. Brak jednolitych standardów

Niestety nie ma ujednoliconych zasad tożsamych dla wszystkich klientów pocztowych. Nadal część urządzeń nie wspiera Media Queries, z tego powodu należy projektować mailing stosując zasadę pierwszeństwa wobec urządzeń nieobsługujących technologii responsywnej.

  1. Konieczność testowania na wielu urządzeniach, platformach i webmailach

Wykonanie powyższych testów może nastręczyć trudności, jednak jest istotne z punktu widzenia dotarcia do użytkownika. Często musimy podjąć decyzję, czy warto zmieniać cały układ szablonu ze względu na niepoprawne wyświetlanie na jednym rodzaju urządzenia, przeglądarki etc.

Konsultacja:

Paweł Ozimiński
Front End Developer, Media4U

Dodaj komentarz