Google Tag Manager ułatwia marketing internetowy

Darmowe narzędzie Google sprawia, że aktualizowanie wielu kampanii marketingowych przestaje wiązać się z bezpośrednimi zmianami w kodzie strony. Pomoc programistyczna przy wprowadzaniu zmian w AdWords lub Analytics nie jest potrzebna, dzięki czemu działania marketingowców mogą stać się znacznie łatwiejsze i sprawniejsze.

Tag? Co to jest?

Najprościej mówiąc, tag to kawałek kodu JavaScript, który wysyła informacje ze strony do zewnętrznych narzędzi internetowych.

Dzięki GTM tagi nie muszą być każdorazowo umieszczane bezpośrednio w kodzie strony. Zamiast można je tworzyć, dodawać, edytować i uruchamiać w określonych warunkach za pomocą panelu użytkownika GTM

Zaczynamy!

Utworzenie konta i rozpoczęcie korzystania z Google Tag Managera jest bardzo łatwe. Interfejs jest analogicznie do innych narzędzi firmy – prosty i czytelny. Poruszanie się po nim i znalezienie informacji zajmuje kilka chwil. Wystarczy wejść na tę stronę https://www.google.com/tagmanager/, zalogować się na swoje konto Google i następnie dodać nowe konto GTM:

Nowe konto - Tag manager

 

Jedno konto na firmę zdecydowanie wystarcza, a jego sugerowaną nazwą jest nazwa firmy. Następnym krokiem jest utworzenie kontenera, w którym przechowywane będą wszystkie tagi. Jego nazwą z kolei powinna być nazwa strony internetowej, na której będzie on wykorzystywany.

kontener tag manager

 

Do stworzonego kontenera można tworzyć/dodawać tagi poprzez kliknięcie odpowiedniego przycisku w prawym górnym rogu w widoku kontenera. GTM obsługuje różne rodzaje tagów. Poniższe mają przygotowane szablony, dzięki czemu zminimalizowane jest wystąpienie błędów:

  • Śledzenie konwersji AdWords
  • Licznik DoubleClick Floodlight
  • Sprzedaż DoubleClick Floodlight
  • Google Analytics
  • Google Analytics (Universal Analytics w wersji beta)
  • Remarketing w sieci reklamowej Google

Możliwe jest także utworzenie niestandardowych tagów graficznych lub HTML. Dokładny opis można na stronach pomocy GTM

Tworzenie tagów niestandardowych wiąże się jednak z ryzykiem. Ich wykorzystanie może doprowadzić nawet do błędów całej strony o czym przekonał się ten użytkownik.

Reguły

Dla każdego tagu można ustalić odpowiednie reguły, które będą decydowały o tym, kiedy dany tag ma zostać „odpalony”. Taką regułą może być np. ustalenie, czy dany tag ma odpalać się tylko na jeden ze stron:

{{url}} contains stronaprzykładowa.html

Lub na wszystkich stronach

{{url}} matches RegEx .*

Instruktażowe video

 

źródła:

https://www.google.com/tagmanager/

http://online-behavior.com/analytics/google-tag-manager

http://www.blastam.com/blog/index.php/2013/11/4-tips-to-avoid-risk-with-google-tag-manager/

Dodaj komentarz