Wykluczanie – klucz do sukcesu

Poprzedni artykuł wskazał jak wielkie znaczenie mają typy dopasowań słów kluczowych na funkcjonowanie i skuteczność kampanii Google AdWords. Jednym z ważniejszych typów dopasowań, są dopasowania wykluczające. Opcja ta pozwala blokować wyświetlanie reklamy po danej frazie, niezwiązanej z prowadzoną działalnością czy kierowaniem reklamy. Proste? Nie do końca!

Jak to wygląda w praktyce?

Pierwsza kampania została uruchomiona i pojawiła się w wyszukiwarce. Wybrane zostały słowa kluczowe oraz odpowiednie dopasowania. Kampania działa, zauważalny jest wzmożony ruch na stronie, jednak analizując całą kampanię i wyszukiwane hasła, nadal pojawiają się niechciane zapytania.

Obrazując, do kampanii dodano słowo kluczowe „salon kosmetyczny” (celowo napisane w cudzysłowie, jako dopasowanie przybliżone). Dana fraza wyświetla się jednak na zapytania nie do końca związane z prezentowaną ofertą, takie jak „praca w salonie kosmetycznym”. Reklama może pojawiać się także na zapytania o usługi konkurencji lub o lokalizację, w której nie znajduje się firma.

Najprostszą rzeczą jaką można zrobić w takim przypadku jest zmienić dopasowania na ścisłe, jednak ograniczy to znaczną część ruchu z kampanii, a nie o to chodzi. Dodatkowo, najlepsze konwersje pojawiają się z fraz long tail, czyli mocniej rozbudowanych. W 2015 roku 15% dziennych zapytań, nigdy wcześniej nie pojawiło się w Google. Oznacza to, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć, co użytkownicy wpiszą w wyszukiwarkę, aby znaleźć stronę.

Jak się ratować?

Kampanie reklamowe prowadzone są po to, aby na nich zarabiać. Kliknięcia na niepoprawne frazy, są niepotrzebną stratą budżetu. Wzrasta koszt konwersji oraz całkowity koszt pozyskania Klienta, przez co reklama przestaje się opłacać. Najlepszym rozwiązaniem będzie stworzenie wykluczeń, czyli fraz, na które reklama nie będzie się pojawiać.

Każdą z fraz, można zaznaczyć i użyć opcji „Dodaj jako wykluczające słowo kluczowe”. Idąc za naszym przykładem, jako wykluczenia dodamy słowa [salon kosmetyczny Warszawa] oraz [praca w salonie kosmetycznym].

Po kilku dniach sprawdzamy nasze wyszukiwane hasła i znowu pojawiają się frazy, które wykluczyliśmy. Jak to możliwe? Znowu chodzi o dopasowania, które ostatnio omówiliśmy. Wykluczyliśmy frazę [salon kosmetyczny Warszawa], więc fraza [Warszawa salon kosmetyczny] nadal będzie powodować niepotrzebne kliknięcia. Oczywiście i tu możemy posłużyć się innym typem dopasowania. Wystarczy, że jako wykluczenie dodamy słowo >> warszawa << bez żadnego modyfikatora.

Wykluczenia można również dodawać na 3 poziomach – grupy reklam, całej kampanii lub dopisać do listy. Jest to o tyle przydatne, że na rozbudowanych kontach, można stosować różne wykluczenia w różnych kampaniach. Fraza, która jest poprawna w przypadku jednego zapytania, w innym będzie już błędna.

Wprowadzanie wykluczeń w kampanii AdWords wymaga uwagi oraz dużego doświadczenia. Zbyt wiele wykluczeń może zbyt mocno ograniczyć ruch w kampanii.

Jak przekłada się to na skuteczność?

Jako przykładem posłużmy się jedną z kampanii, którą prowadzimy od około miesiąca. 5 grup reklam, ponad 150 słów kluczowych, około 10 fraz wykluczających. Tak kampania wyglądała przed pierwszą optymalizacją. Jej struktura (wybór słów kluczowych, dopasowań, podział na grupy) oceniliśmy jako poprawny, jednak w całej kampanii brakowało odpowiednich wykluczeń. Dodaliśmy ich ponad 600.

infografika_kampanii

Poprawa jakości kampanii po dodaniu wykluczeń

Jak widać, nawet pozornie dobra jakościowo kampania może stracić około 30% swojego potencjału, gdy temat wykluczeń zostanie zignorowany.
Nie trać budżetu na nieskuteczne kampanie i skontaktuj się z nami!

Dodaj komentarz