Re-aktywacja klienta, czyli remarketing w Google

            Klient odwiedza Twój sklep. Ogląda produkty, dodaje do koszyka i…opuszcza stronę. Dlaczego? A przede wszystkim: co zrobić, żeby wrócił i dokonał zakupu?

O czym mowa?

Remarketing to forma reklamy z grupy narzędzi wyszukiwarki Google. Umożliwia dotarcie do klientów, którzy odwiedzili w przeszłości Twoją stronę internetową. Jak mówi Google: „Remarketing to funkcja reklam opartych na zainteresowaniach, ułatwiająca dotarcie z właściwym komunikatem do zainteresowanych osób.” Oddziałuje na odbiorcę obrazem lub tekstem, w zależności od formy. Pojawia się w witrynach, które przegląda internauta po odwiedzeniu Twojej strony.
Omawiane narzędzie bazuje na plikach cookies, czyli dobrze znanych użytkownikom Internetu ciasteczkach. W skrócie są to krótkie informacje tekstowe, zapisywane na komputerze użytkownika przez serwisy internetowe w momencie, kiedy je odwiedzamy. Przy każdej wizycie na stronie informacje te mogą zostać odczytane bądź zmodyfikowane. Google wykorzystuje mechanizm ciasteczek do zapisywania danych o tym, że konkretny użytkownik odwiedzał daną stronę oraz jakich akcji na niej dokonał. Dzielenie się z Google tymi informacjami możliwe jest po wstawieniu w źródle strony kodu remarketingu. Pozwala on na identyfikowanie użytkowników i przeglądarek internetowych, za pośrednictwem których odwiedzana była nasza strona. Szczegółowe informacje o wizycie użytkownika mogą być przechowywane 60, 90, 180 a nawet 540 dni – w zależności od ustawień.

Statycznie…

Remarketing możemy podzielić na dwie podstawowe grupy, statyczny oraz dynamiczny. Podział ten uwzględnia użytkowników i rodzaj akcji, jakich dokonują na stronie internetowej. Pierwsza forma reklamy bazuje na informacjach o odwiedzinach na stronie oraz podstronach serwisu. Po jej opuszczeniu użytkownik jest „śledzony” przesz odpowiednio przygotowane banery tekstowe lub graficzne, które wyświetlają się w miejscach kolejno odwiedzanych przez internautę. Pełna specyfikacja takich grafik i plików dostępna jest na https://support.google.com/adwordspolicy/answer/176108?hl=pl . Jednak stworzenie właściwej grafiki to nie wszystko. Aby uruchomić kampanię remarketingową, należy stworzyć listę unikalnych użytkowników. Reklama zostanie uruchomiona, jeśli uda Ci się zgromadzić 100 różnych identyfikatorów plików cookies. Gromadzenie danych do listy trwa zazwyczaj 30 dni- w tym czasie musi „uzbierać się” min. 100 ciasteczek, aby reklama ruszyła.  Jednak strona o dużej liczbie odwiedzin może zgromadzić bazę 1000 odbiorców nawet w jeden dzień.

remarketing- media - statyczny2

Rys. 1.: remarketing statyczny

…i dynamicznie

Drugi rodzaj remarketingu opiera się na wiedzy, jakie produkty przeglądał użytkownik, czy dodał je do koszyka zakupowego oraz czy finalnie dokonał zakupu. Do tych akcji dopasowana jest reklama, jaką zobaczy internauta po opuszczeniu strony. Remarketing dynamiczny wyświetla się bowiem jako graficzne przedstawienie listy produktów z podstawowymi informacjami o nich: marce, nazwie, cenie. Można stwierdzić, że „reaguje” na preferencje potencjalnego klienta i aktywnie nakłania do powrotu na ścieżkę zakupową.

Ważną zaletą narzędzia jest możliwość podziału grupy docelowej. Decydujesz, jaki rodzaj zachowania użytkownika jest dla Ciebie najważniejszy. Mogą to być wszyscy, którzy odwiedzili Twoją witrynę, ale także tylko oglądający wybrany przez Ciebie produkt lub Ci, którzy dodali elementy do koszyka, jednak nie dokonali zakupu. Dzięki temu Twój przekaz może być bardziej spersonalizowany, a jego oddziaływanie silniejsze.

Dla poprawnego działania reklamy konieczne jest także stworzenie specjalnego pliku zawierającego spis produktów znajdujących się w sklepie internetowym. Następnie należy przesłać go do Merchant Center (po uprzednim spięciu konta AdWords i Google Merchant Center – więcej o tym narzędziu tutaj: http://blog.media4u.pl/merchant-znaczy-kupiec-czyli-pokochaj-zakupu-google/).

Remarketing dynamiczny również wymaga otagowania wszystkich podstron witryny. w tym przypadku należy dodatkowo oznaczyć typ, np. podstrona koszyka. Jest to działanie, przy którym warto skorzystać z wiedzy programisty lub osoby, która zna i wykorzystuje narzędzie na co dzień. Przed dodaniem tagu do źródła strony, należy ustawić parametry indywidualne dla każdej podstrony. Tag remarketingowy służy do gromadzenia identyfikatorów produktów i usług, jakie oferujesz klientom. Na końcu należy utworzyć dynamiczne reklamy displayowe. Będą one bazowały na danych z pliku. AdWords dopasuje identyfikatory z pliku oraz witryn w taki sposób, aby użytkownik widział produkty, których szukał w Twoim sklepie. Pozostało jedynie sprawdzenie listy kontrolnej w celu weryfikacji ustawień. Gotowe!

Dobrze, a tanio

Mówiąc o reklamach w Google, nie sposób pominąć kwestii finansowej. I tu dobra wiadomość! Remarketing to forma promocji, która nie generuje kosztów za umieszczenie i wyświetlenie banerów. Płacisz za efekt, czyli kliknięcie w grafikę i przekierowanie użytkownika do Twojego e-sklepu. Co więcej, stawki za klik są relatywnie niskie (zdarzyło się nam, że spadały nawet do 0,02 zł!).

A co ze skutecznością? Najlepiej kontrolować ją przez dane z Analyticsa i dokonywać bieżącej optymalizacji (więcej o Google Analytics tutaj: http://blog.media4u.pl/analizuj-optymalizuj-zarabiaj-analizuj-rzecz-o-google-analytics/). Jeśli sieć remarketingowa zostanie ustawiona we właściwy sposób, dobierzesz ciekawe i przyciągające uwagę reklamy, jej efektywność wzrośnie. Rozważ, jakiego klienta chcesz pobudzić do powrotu na stronę sklepu i to do jego profilu dopasowuj charakter reklamy.

Jeśli jednak nie jesteś pewien, jakie decyzje podjąć i jak ustawić kampanię, zawsze możesz… powierzyć to profesjonalistom!

Dodaj komentarz